Innovatieprojecten

Onze innovatieprojecten

line-blue

Door een goede samenwerking kan kennis vanuit, voor en door de visserij worden ingebracht en wordt ingezet op een innovatieve en duurzame visserij. Hieronder vindt u een overzicht van enkele door ons uitgevoerde projecten.

Haalbaarheidsonderzoek Viskorf Kiwi-kuil

In de pelagische visserij in Australi├ź is voor de vermindering van discards een soort van tunnelkorf gebruikt in het netwerk. Dit idee heeft de GO31 en Piet Maaskant ge├»nspireerd om voor de dermersale visserij de mogelijkheden van een viskorf te onderzoeken. Door de betrokkenheid bij de onderzoeken naar overleving van discards in eerste instantie vanuit de optiek van overleving.

Experimentele luchtdrukwing als vangsttechniek voor platvis

In 2018 dreigde een verbod op de pulsvisserij. Helaas is dit werkelijkheid geworden. Een mogelijk alternatief is het stimuleren van platvis door middel van perslucht. Om de werking en effectiviteit van dit idee te testen is door texelaar Piet Standaard een aqua dynamische luchtdruk wing ontwikkeld die de lucht richting de grond blaast.

Vissen met lucht leidt tot aanzienlijke besparing van brandstof en slijtage

Zeevisserijbedrijf Brinkman heeft hoge kosten aan de boomkor vanwege slijtage en breuk van de visbuis in het midden. Op de visgronden van het bedrijf Brinkman komen er grote krachten op de visbuis. Brinkman wil een ontwerp testen om de kosten te verminderen.
VisPluisvrij19 juli 2017

VisPluisvrij

Het huidige gebruik van pluismateriaal staat nu en in de toekomst ter discussie vanwege de invloed op het milieu (plastic-soep, vuil op het strand etc). In de periode 2013-2015 is er uitgebreid onderzoek gedaan naar alternatieven voor de pluis in opdracht van VisNed, Stichting De Noordzee en Rijkswaterstaat Zee & Delta.

Testen van het gedrag van de Seewing bij droge visserij

Op ondiep water ondervindt een aantal vissers een verminderde visnamigheid met het gebruik van de Seewing ten opzichte van een traditioneel (boomkor)tuig. Verwacht wordt dat dit te maken heeft met de hoek waarin de vislijn staat ten opzichte van de Seewing. Deze hoek bepaalt de stand van de vleugel en heeft waarschijnlijk direct effect op de neerwaartse druk.